onsdag 30 september 2020

Adelswärdska schaktet, Bersbo/Åtvidaberg

 Första gången jag tog bilder på den här majestätiska laven var i December 2014, då var den i ett miserabelt skick och väntade väl bara i stort sett på rivning och ett igentäppande av det 360 meter djupa schaktet. Men så blev det INTE! Föreningen Bersbo Koppargruvor har genom idogt arbete fått ihop tillräckligt med pengar för att restaurera den snart 125-åriga gruvlaven, så nu i lördags, 26/9-2020, var det stor information om historien och framtiden av laven. Jag har varit där ett flertal gånger senaste året, pratat lite med restaureringens timmerman, Gunnar Zackrisson från Svensk Byggtradition Småland AB, om arbetet han gjort och gör på laven o.s.v.  Men nu till bilderna, det är väl ändå de du kommit hit för? Tänkte väl det! De två bilderna högst upp är det en (gissa vilken?) från December -14, då restaureringen ännu bara var på planeringsstadiet, och en från September innevarande år. Sen följer fyra bilder som också är från September -20. Sen de tre sista längs ned, det är en av hissarna som skickade ned karlarna som jobbade i gruvan då för c:a 120 år sedan. De två där hissen står utanför laven är från September -20, den sista är som den satt i schaktet första gången jag var där, och jag kan erkänna att jag blir inte sugen på något sätt att stå i den med 3-4 andra och skickas ned ett par hundra meter...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar