fredag 22 mars 2019

Gruvschakt?

Tog mig häromveckan en liten tur och körde då bl.a. in i en liten by där de två husen på de övre bilderna var de som välkomnade mig dit. När jag sen gick där bland ödehusen, fotande, tittande och kännande på stämningen hörde jag ett starkt vattenbrus från någonstans i närheten. Sökte mig ditåt och sprang då på varningsskylten på bilden under husen. Och där blev jag lite förbryllad, för det står ju rätt upp och ner "Varning Öppet Schakt", betyder det att det här är ett gammalt gruvschakt? Jag vet inte! När jag såg "bygget" på avstånd när jag gick fram emot det tänkte jag först att det borde vara en kvarn där den låg precis invid ett vattendrag, men kvarnar som ligger så här brukar väl oftast vara byggda i trä? I alla fall brukar de ha fönster. Någon av er som läser det här som törs gissa på vad det är?






2 kommentarer:

  1. Fem minuter efter att jag lagt ut det här på Facebook kom svaret, och det är att det tydligen är en gammal masugn...

    SvaraRadera
  2. Det är bara att plotta ut plats och slå i fornminnesregistret.

    SvaraRadera