fredag 23 november 2018

På uppdrag

Jag fick en förfrågan om den här skorstenen av Facebook-profilen Free solo (du har väl kollat in hans hisnande filmer och foton?), så en ledig Novemberdag for jag dit och kollade in lite detaljer på den. Passade då också att ta en bild från lite avstånd på "Den gamla fabriken" som ligger på vägen dit. Och när jag nu var där och tog bilderna på skorstenen funderade jag på vad den en gång varit till för, det finns ju inget där! Och som jag stod där och tänkte olika scenarion för denna skorsten, vad den kunnat vara till för, kom en man och undrade vad jag gjorde ute i dessa obygder. Svarade förstås vad jag gjorde och varför, fortsatte sen med att fråga honom om han visste vad skorstenen varit till för. Och se, det gjorde han! Så nu vet jag att den där skorstenen, och en liten, liten byggnad som står precis jämte, är det sista av ett tegelbruk som en gång i tiden funnits här. Och den lilla, lilla byggnaden, som syns på en av bilderna i mittenraden men än tydligare på bilden längst ned, en bild jag tog tidigt våren -15 men ännu inte använt, var det lilla tegelbrukets kontor...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar